اخلاق و معرفت در قرآن و روایات


4852 کاربر

تدبر در قرآن،داستان و نکات اخلاقی (کانال تخصصی اساتید)


@H_G_54
{links} {LinksTitle}
{/links}
بازدید امروز : 9
بازدید دیروز : 14
بازدید یک سال : 258
🌹آیا حق‌الناس بالاتر از حق‌الله است؟🌹 🔳 96/02/12 🚫 متأسفانه در جامعه ما جمله معروفی سر زبان‌ها افتاده است که: «خدا گفته من از حق خودم می‌گذرم ولی از حق‌الناس نمی‌گذرم.» قیاس در دین اسلام حرام و این جمله یک جمله قیاسی و کاملاً جمله غلطی است. ♨️ طبق قرآن٬ اگر کسی خدا را با تمام صفات نشناسد و قبول نکند و در معاد٬ شک و تردید داشته باشد، یعنی حق‌الله را ادا نکرده است؛ «اولین حق خدا این است که به او شرک نورزیم.» بعد از مرگ نه‌تنها اعمال نیک آن‌ها خنثی و بی‌اثر می‌شوند، بلکه اگر حق‌الناسی هم مانده باشد آن‌ها عمل خیری برای پاک کردن معاصی خود ندارند؛ چرا که عمل صالح بدون اعتقاد به خدا و روز قیامت، عمل صالح محسوب نمی‌شود. 💠 در سوره‌ی زمر آیه‌ی 67 می‌فرماید: (✨📖✨ومَا قَدَرُوا اللَّهَ حَقَّ قَدْرِه...) ⚡️(و آنان که غیر خدا را طلبیدند) خدا را چنان‌که شاید به عظمت نشناختند.⚡️ پس بزرگ‌ترین حق، حق‌الله و شناخت قدرت و عظمت خدا بر بشر است. 💦 کسی که حق‌الله را ادا نکند، مستقیم در دوزخ است؛ چه حق‌الناس داشته باشد و چه نداشته باشد. 🔰 در این موضوع چنان وانمود می‌شود که خدا هم از حق‌الناس نمی‌تواند بدون رضایت صاحب حق بگذرد!! این جمله شرک‌آلود از مبنا٬ غلط است. خدا اگر اراده کند و تشخیص بدهد، ممکن است کسی را با کلی حق‌الناس ببخشد. او برای بخشیدن گنه‌کاران از کسی اجازه و رضایت نمی‌طلبد. او مالک یوم‌الدین است و مالک حق دارد بر مملوک حتی بدون اجازه و رضایت او تصاحب کند. 🍃💎🍃 حق‌الناس را خدا می‌تواند ببخشد ولی حق‌الله را بنده خدا نمی‌تواند ببخشد. (✨📖✨ما كَانَ لِلنَّبِيِّ وَالَّذِينَ آمَنُواْ أَن يَسْتَغْفِرُواْ لِلْمُشْرِكِينَ وَلَوْ كَانُواْ أُوْلِي قُرْبَى مِن بَعْدِ مَا تَبَيَّنَ لَهُمْ أَنَّهُمْ أَصْحَابُ الْجَحِيمِ) ⚡️نباید پیامبر و کسانی که ایمان آورده‌اند برای مشرکان هر چند از خویشاوندان باشند پس از آنکه دانستند که به جهنم می‌روند طلب آمرزش کنند.⚡️ (113-توبه) خداوند به صراحت اعلام می‌کند؛ من از حق خود در مورد مشرکان٬ حتی در صورت دعای پیامبر هم نخواهم گذشت؛ پس نباید طلب آمرزش کنند. ♻️ اگر حق اصلی و ذاتی را در نظر بگیریم، بنده هیچ حقی ندارد؛ چون بنده وجودش را از خدا گرفته است. البته خداوند به بنده حقوقی را عطا فرموده و او را صاحب حق کرده است. حق خداوند در این صورت «حق واقعی» خواهد بود و حق انسان «حق اعتباری و مجازی» است. مثلاً مالکیت حقیقی از آن خداوند و مالکیت اعتباری آن برای انسان است. 🍃 حق‌الناس٬ حق‌الله هم می‌باشد؛ چون هیچ‌کس جز خدا اصالتاً و ذاتاً حقی ندارد و حقوق مردم از جانب خدا تعیین شده و ضایع‌کردن آن در حق دیگران٬ مخالف با حکم الهی هست. 💦💎 اگر کسی حق‌الله را خوب رعایت کند٬ یقیناً حق‌الناس را هم رعایت خواهد کرد٬ ولی کسی که حق‌الناس را رعایت کند شاید آن را برای سعادت خودش کافی بداند و تلاشی برای رعایت حق‌الله نکند؛ پس در این دیدگاه حق‌الله مقدم‌تر است. گویند مردی، مغازه‌ی خرما فروش رفت و خرما خواست. فروشنده گفت: «یکی بردار بخور.» خریدار گفت: «روزه هستم.» فروشنده گفت: «الان ماه رمضان نیست.» خریدار گفت: «روزه‌ی قضا دارم؛ از چهار سال پیش یک روز٬ روزه قضا بر گردن دارم.» خرما فروش گفت: «خرما بر زمین بگذار نمی‌فروشم، کسی که حق‌الله را چهار سال بعد بدهد، پول خرمای مرا هم ده سال بعد یادش می‌افتد که بدهد.» ⛔️ برخی این جمله را «خدا گفته من از حق خودم می‌گذرم ولی از حق‌الناس نمی‌گذرم.» دستاویز قرار می‌دهند تا نماز نخوانند و کار نیک نکنند؛ «چون این امور را حق‌الله می‌دانند.» فقط دزدی نکنند و کسی را اذیت نکنند تا بهشتی شوند. این حربه و ابزار معاندان برای کم‌رنگ کردن اثر حق‌الله است. 💠 حق‌الله در مواردی خاص مطرح می‌شود. مثال: کسی که مشروب خورده و قصد توبه دارد٬ چون حق‌الناس ندارد و فقط حرف و امر خدا را اطاعت نکرده است٬ اگر توبه کند کافی است و نیازی به جبران ندارد. 💦 حق‌الله را بشر نمی‌تواند ادا کند ولی ادا کردن حق‌الناس آسان‌تر است٬ هر چند سخت است. مثال: کسی که پشت سر کسی غیبتی می‌شنود و در برابر غیبت‌کنندگان از حق او دفاع نمی‌کند، حق‌الناس به گردنش وارد می‌شود؛ و یا کسی که ناشکری نعمت‌های خدا را می‌کند و نعمت‌های خدا را نمی‌بیند حق‌الله دارد. 🆔 @akhlaghmarefat داستان ها و پندهای اخلاقی
ادامه 2018/05/02 06:01 قبلی